Mobiili betonitehdas turvaa jättiurakan valut Porissa

– Valmisbetoniaseman saaminen rakennuspaikalle on näin ison urakan elinehto, kuvaa toimitusjohtaja Jyri Honkaniemi Ruoppaus Suominen Oy:stä. Porin Satamassa on meneillään Bolidenin 40 miljoonaa euroa vaatinut investointi.

Boliden rakennuttaa uuden punnitus- ja näytteenottolaitoksen sekä uuden rikastevaraston Porin Sataman alueelle. Projektissa parannetaan merkittävästi rikasteiden käsittelyä Porin Satamassa.
– Olemme tehneet Bolidenin kanssa hyvää yhteistyötä jo parin kymmenen vuoden ajan. Vahva keskinäinen luottamus kantoi nyt hedelmää, kun kilpailun myötä saimme todella merkittävän urakan. Iso arvostus siitä Bolidenille, toteaa yrittäjä Jyri Honkaniemi.
Hän kuvaa urakkaa erityisen vaativaksi ja rakenteet ovat hyvin massiivisia. Rudus toimittaa urakassa tarvittavan valmisbetonin, jonka menekki on noin 20 000 kuutiota ja siitä noin 7 000 kuutiota on erikoisbetoneja.

Rudus express  betoniasema porissa 7

Kuva: Uusi mobiili Rudus Express -betoniasema on aloittanut toimintansa Porin Satamassa Bolidenin työmaalla. Viime vuonna vastaavanlainen asema otettiin käyttöön Pohjois-Suomen alueella Kemissä. Tehtaan kapasiteetti on tarvittaessa sata kuutiota tunnissa.


On ehdottoman tärkeää, että meitä palvelee oma asema rakennuspaikan vieressä.

Rudus Express -asema tuli tarpeeseen

Rudus hankki ensimmäisen, aidosti liikuteltavan ja tehokkaan betoniaseman Pohjois-Suomeen vuonna 2021. Steel-Kametin valmistama tehdas aloitti toimintansa Kemissä rakenteilla olevan biotuotetehtaan valmisbetonin tuottajana. Steel-Kametin Poriin viime marraskuussa toimittama tehdas on lähes identtinen Kemin mobiilin kanssa.
– Täysi kiitos Rudukselle, että siellä reagoitiin liikuteltavan betonitehtaan tarpeeseen jo urakkalaskennan vaiheessa. Porin Satama sijaitsee Mäntyluodossa, josta on 20 kilometriä matkaa lähimmälle betonitehtaalle ja seuraava on 40 kilometrin päässä, Jyri Honkaniemi kertoo.

– Urakassa on todella isoja valmisbetonin valuja. Parhaimmillaan valetaan 400 kuutiota kerralla. On ehdottoman tärkeää, että meitä palvelee oma asema rakennuspaikan vieressä. Työt eivät sujuisi, jos valmisbetoni pitäisi kuljettaa kaupungista asti.

Rudus express  betoniasema porissa 13

Kuva: – Oma betoniasema työmaan vieressä on oleellista näin vaativan urakan sujumisen kannalta, toteaa toimitusjohtaja Jyri Honkaniemi Ruoppaus Suominen Oy:stä.


Porin Satama on tullin valvonnassa oleva aidattu alue, mikä sekin olisi vaikuttanut logistiikkaan.
– Betoniasema ja urakkakohde ovat nyt niin sanotusti samalla tontilla. Asemalta valupaikalle on matkaa vain parisen sataa metriä. Toimitukset ovat aina varmoja ja nopeita. Hiilijalanjälkikin pienenee, kun kuljetusmatkaa ei ole, eikä kuljetuskalustoakaan tarvita paljon, toteaa Ruduksen tuotantopäällikkö Visa Nurmi.

Valmisbetonin menekki on urakassa noin 20 000 kuutiota.

Huipputekniikkaa ja -tehoa

Rudus Express -betoniasemissa yhdistyy huipputekniikka ja -teho. Porin asemankin kapasiteetti on tarvittaessa sata kuutiota tunnissa. Kun asema on ensimmäisen kerran pystytetty ja kaikki liitokset tehty, asema voidaan purkaa ja koota uudelleen noin vuorokaudessa.
– Mobiiliasema varmistaa valmisbetonin toimituskapasiteetin projekteissa, joissa on iso, hetkellinen valmisbetonin tarve. Tällaisia urakoita kyllä riittää eli asemalle on varmasti jatkuvaa käyttöä, toteaa Ruduksen Länsi-Suomen betoni- ja kivimateriaalien myyntipäällikkö Petri Pihlajamäki.

Bolidenin urakka on suunnitelmien mukaan Ruoppaus Suomisen osalta valmis vuoden 2022 loppupuolella. Työmaan vahvuus on keskimäärin 40 työntekijää.
– Meren rannalla rakennetaan, joten tuuli ja keliolosuhteet ovat ajoittain hankalat. Tänä talvena on ollut myös ennätysmäärä lunta. Ainahan talvi tuo omat murheensa, mutta ei tässäkään tapauksessa mitään peruuttamatonta, Jyri Honkaniemi toteaa.

Rudus express  betoniasema porissa 3

Kuva: –  Ruduksella reagoitiin liikuteltavan betonitehtaan tarpeeseen jo urakkalaskennan vaiheessa, Jyri Honkaniemi (oik) kiittää. Vasemmalla työmaainsinööri Jonne Koivumäki ja keskellä Ruduksen myyntipäällikkö Petri Pihlajamäki.


Hiilijalanjälkikin pienenee, kun kuljetusmatkaa ei ole.

Boliden: Lisää tehoa rikasteiden käsittelyyn

Boliden Harjavallan tehtaat sijaitsevat Lounais-Suomessa strategisen tärkeällä paikalla lähellä satamaa. Päätuotteita ovat kupari, nikkeli, kulta ja hopea. Lisäksi valmistetaan sivutuotteena rikkihappoa. Tehdas perustettiin Imatralle 1936, mistä se purettiin ja siirrettiin Harjavaltaan. Harjavallassa tuotanto aloitettiin 1945.Vuonna 2004 tehtaasta tuli osa ruotsalaista Bolidenin konsernia.

Nyt Porin Satamassa käynnissä oleva infrastruktuurin parantaminen mahdollistaa rikasteiden kaupallisen punnituksen ja näytteenoton heti rikasteen saapuessa satamaan.
– Voimme hoitaa rikasteiden punnitsemisen, näytteenoton ja kosteuden määrityksen selvästi entistä nopeammin, laadukkaammin, tehokkaammin, turvallisemmin ja alhaisemmin kustannuksin satamassa, kertoo Boliden Harjavallan näytteenvalmistusosaston päällikkö Tomi Nikkanen.

– Näytteenoton suorittaminen laivan purun yhteydessä nopeuttaa erityisesti rikasteen maksuliikennettä, joka tuo etuja myös rikastetoimittajillemme, jotka ovat meille tärkeä sidosryhmä. Lisäksi rikasteita voidaan toimittaa satamasta Harjavaltaan jatkossa entistä monipuolisemmin ja tehokkaammin, hän lisää.


Lisätietoja:

Rudus Oy

  • Myyntipäällikkö Petri Pihlajamäki
    Betoni- ja kivimateriaalit Länsi-Suomi
    040 095 4475
    petri.pihlajamaki(at)rudus.fi

  • Tuotantopäällikkö Visa Nurmi
    Betoni, Kiviainekset
    020 447 6423
    visa.nurmi(at)rudus.fi

Ruoppaus Suominen Oy

  • Toimitusjohtaja Jyri Honkaniemi
    040 513 5277
    jyri.honkaniemi(at)ruoppaussuominen.fi

Tutustu alla:


Teksti: Leena-Kaisa Simola
Kuvat: Jussi Partanen

RudusPro

020 447 711 / vaihde
Rakennusmateriaalit