Torni-LUX on kehitetty pilvenpiirtäjien rakentamiseen

Rudus on toimittanut Kalasataman 111-metriseen Horisontti-pilvenpiirtäjään useamman tuhat kuutiometriä betonia, josta suurin osa on Torni-LUXia.

Horisontin poikkeuksellisen sileät betonivalut valmistuivat jouluksi 2023. Pilarit näyttävät harmaan ja mustan sävyiseltä kiiltävältä graniitilta.

”Ruduksen teknikot tietävät, miten betoni saadaan sellaiseksi, että sitä voidaan työstää korkearakentamisessa kaikissa olosuhteissa. Jatkuvasta yhdessä kehittämisestä on tullut meille osa arkea”, SRV:n vastaava mestari Mika Kuukkanen sanoo.

Torni-LUXin koostumus on kehitetty vuosia hyödyntämällä eri  sementtilaatujen ja lisäaineiden ominaisuuksia sekä valitsemalla betoniin siihen sopivaa kiviainesta. Näin siihen on saatu optimi lujuudenkehitys, korkeassa rakentamisessa vaadittava työstettävyys ja soveltuvuus tornipumppauksiin.

Torni-LUXin kehitystyön tärkeänä tavoitteena on ollut se, että betonia voidaan käyttää ongelmitta kiinteissä pumppurakenteissa, jotka nousevat jopa 130 metrin korkeuteen.

”Torni-LUXissa on optimi raaka-aineet, joiden ansiosta se soveltuu kiinteisiin pumppuratkaisuihin korkearakentamisessa”, Ruduksen betonituotteiden Etelä-Suomen alueen myyntijohtaja Antti Mönkkönen sanoo.

Koska Torni-LUXin lujuus kehittyy perusbetoneita nopeammin, voi rakentaminen edetä joutuisammin kuin perusbetoneita käytettäessä. Lujuuden kehittymistä voidaan räätälöidä niin että se soveltuu Suomen vaihteleviin olosuhteisiin. Ruduksen betoniasemien laadunvalvonta varmistaa, että Torni-LUX on sovittujen speksien mukaista.

Betonoinnin onnistuminen on työn tekijälle ilonaihe.

”Arkkitehti hyväksyi, ettei pilareita maalata. Ne ovat niin sileitä, että tekee mieli halata”, Kuukkanen sanoo.

Torni-LUX:

• Erinomainen käytettävyys korkearakentamisen kiinteissä pumppurakenteissa
  • Käytetään kaikkiin valuihin kuten holvi-, kuilu- ja pilarivaluihin
  • Voidaan räätälöidä vähähiilinen versio, Torni-LUX GWP
  • Käytetty ensimmäisen kerran Kalasataman Horisontti-tornissa.

Lue koko uutinen täältä >

Lisätietoja: