Uuma-Kartanokivi uuden tuoteperheen esikoinen

Rudus on kehittänyt maisematuotteisiinsa uuden tuoteperheen, jonka valmistuksessa käytetään uusiomateriaaleja. Ensimmäisenä markkinoille tullut Uuma-Kartanokivi on saanut innostuneen vastaanoton.

Jo nimikin sen kertoo: Uuma tulee sanasta uusiomateriaali.
– Uuma-kivien valmistuksessa korvataan keinokiviaineksella noin 10–30 prosenttia luonnonkiviaineksia. Ensimmäisissä Uuma-Kartanokivissä keinokiviaines on CE-merkittyä, metalleista sekä muista lämmöntuotannon palamattomista materiaaleista puhdistettua ja sopivaan raekokoon seulottua kierrätysmateriaalia. Myös muita kierrätysraaka-aineiden vaihtoehtoja tutkitaan aktiivisesti Uuma-kivien materiaaliksi, Ruduksen tuoteryhmäjohtaja Antti Sirén kertoo.

Uuma kivet 1

Uuma-kivet ovat CE-merkittyjä ja ne täyttävät kaikkien samojen standardien vaatimukset kuin perinteisistä raaka-aineista valmistetut betonikivetkin.
Keinokiviainesta käytetään Uuma-kivien runkomassassa. Kivien pinta verhoillaan perinteisellä betonimassalla, joten kivet näyttävät ihan samanlaisilta kuin vastaavat perinteisillä kiviaineksilla tehdyt tuotteet.
Uuma-kiviä voidaan käyttää kaikissa kohteissa kuten tavallisia betonikiviä eikä niiden käyttö vaadi lupa- eikä ilmoitusmenettelyä.

Esimerkiksi 150 neliön pihakiveys säästää noin 3 000 kiloa luonnon raaka-aineita.

Uraa uurtavaa tuotekehitystä

Uuma-tuotteet ovat Ruduksen omaa tuotekehitystä.
– Keinokiviaineksen soveltuvuutta maisematuotteiden raaka-aineeksi on kehitetty yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Tietääkseni olemme ensimmäinen valmistaja Suomessa, joka on myös tuotteistanut keinokiviaineksen käytön maisematuotteissa. Tuotteiden tekninen toimivuus on toki varmistettu jo kehitysvaiheessa, Antti Sirén toteaa.

Uuma-kivet ovat CE-merkittyjä ja ne täyttävät kaikkien samojen standardien vaatimukset kuin perinteisistä raaka-aineista valmistetut betonikivetkin.

Uuma-Kartanokivi 278x138x80 mm lanseerattiin viime helmikuussa Viherpäivillä Jyväskylässä.
– Uuma-kivi on otettu jopa yllättävän suurella kiinnostuksella vastaan. Kiinnostusta on ollut laidasta laitaan pientalopihoista julkisiin hankkeisiin. Valikoimaa tullaan laajentamaan asiakkailta saatavan palautteen perusteella.
Antti Sirén uskoo, että kierrätetyistä raaka-aineista valmistettujen tuotteiden kysyntä tulee nopeasti kasvamaan.
– Tutkimme jatkuvasti uusia vaihtoehtoisia raaka-aineita tuotteidemme valmistuksessa.
Keinokiviaineksen hinta luonnollisesti vaikuttaa Uuma-kiven hintaan. Tällä hetkellä Uuma-kartanokiven ja perinteisen kiven hinta ovat hyvin lähellä toisiaan eli Uuma-kivi on erittäin kilpailukykyinen.

Merkittävä säästö luonnonvaroihin

Uuma-Kartanokivestä on jo saatu käytännössä hyviä kokemuksia. Esimerkiksi Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n piha-alueille Tampereella on asennettu noin 3 000 neliötä Uuma-Kartanokiviä. Lopputulos näyttää aivan samalta perinteisillä Kartanokivillä tehtynä.

Tuotteiden tekninen toimivuus on varmistettu jo kehitysvaiheessa.

Antti Sirén korostaa, että Uuma-tuoteperheen tuotteita käyttämällä on mahdollisuus säästää oikeasti merkittäviä määriä luonnon raaka-aineita.
– Esimerkiksi 150 neliön pihakiveys säästää noin 3 000 kiloa luonnon raaka-aineita. Ero on huima, jos sitä vertaa esimerkiksi yksittäisen kierrätysraaka-ainetta sisältävän käyttötavaran ostamiseen. Uuma-kiven valitsemalla voi oikeasti tehdä vaikutuksen ympäristöön!


Lisätietoja:

Rudus Oy
Betonituotteet, Maisematuotteet

Tuoteryhmäjohtaja Antti Sirén
Puh. 050 5411 490
antti.siren@rudus.fi 

Markkinointipäällikkö Iia Suikki
Puh. 050 340 7478
iia.suikki@rudus.fi 

 

Lue lisää tuotteesta:


Teksti: Leena-Kaisa Simola

RudusPro

020 447 711 / vaihde
Rakennusmateriaalit