Hiekkasärkät ja meri näkyvät Hilmantorilla

Kalajoen Hiekkasärkkien matkailualueen ytimeen valmistuneella Hilmantorilla tuntee paikan hengen. Dyynipuro ja sen ylittävä kävelysilta, esiintymislavan purjekatos ja leikkialueen iso puulaiva ovat suoria linkkejä mereen ja hiekkaan. Kätketymmin se näkyy torin sekä katu- ja pysäköintialueiden hiekanvärisenä betonilaattapäällysteenä ja tuulen siihen puhaltamina dyyniraitoina. Ne on tehty mustilla betonilaatoilla.

Vastavalmistunut Hilmantori on Kalajoen Hiekkasärkkien matkailun keskeisimpiä alueita. Hankkeeseen kuuluu torialue esiintymislavoineen ja katsomoineen sekä ympäröivät liikenne- ja katualueet. Sekä suunnittelusta että urakoinnista on vastannut Destia Oy.
– Destian suunnittelu on sisältänyt vaativia osa-alueita liikennesuunnittelusta taitorakenteisiin ja ympäristösuunnitteluun. Asiantuntijamme ottivat haasteen innolla vastaan, onhan kyseessä eräs Suomen tunnetuimmista matkailukohteista, kommentoi Eerik Jarkko, suunnitteluvaiheen projektipäällikkö ja johtava konsultti Destiasta.

Hilmantori kalajoki 1

Kuva (yllä): Kalajoen Hiekkasärkkien hotellien, kylpylöiden ja loma-asutuksen välittömään läheisyyteen valmistunut Hilmantori on nyt koko alueen yhteinen kokoontumis- ja tapahtumapaikka.


Suunnitelmat valmistuvat keväällä 2017. Rakennusurakan ensimmäinen vaihe valmistui juhannukseksi 2018 ja toinen vaihe vuoden lopulla.

Destian urakkaan kuului muun muassa alueen katujen, pysäköintialueiden, viheralueiden, varsinaisen kivetyn torialueen, esiintymislavan, tukimuurien, katsomon ja sen rakenteiden sekä leikkialueen rakentaminen.

Kokoontumispaikka ja tapahtumatori

Lähtökohta oli Eerik Jarkon mukaan selkeä.
– Alueelle haettiin korkeatasoista ilmettä. Siitä haluttiin yhteinen kohtaamispaikka kaikille hiekkasärkkien toiminnoille: loma-asunnoille, hotellille, kylpylälle, palveluille ja tapahtumille. Ympäristösuunnittelua meillä veti maisema-arkkitehti Laura Soosalu.

Isolla laattakoolla tuotiin laajalle alueelle rauhallinen, silmää miellyttävä kuviointi.

Vaativuutta Hilmantorin alueen suunnitteluun ja toteutukseen toi myös maasto, joka on vaihtelevaa hiekkamaata sekä rakennusten ja pysäköintialueiden suuret korkeusvaihtelut. Esteettömät kulkureitit oli turvattava. Laajoilla pinnoilla kuivatuksen on toimittava. Materiaalien pitää puolestaan kestää kovat sääolosuhteet. Meren rannalla on kosteaa, tuulista, tuulen mukana lentää ja rakenteisiin tunkeutuu hienoa hiekkaa.

Kiveykset ovat pääosin betonia. Graniittikiveä on muun muassa portaissa ja louhekiviä ravintola-alueen reunalla. Sillan kansi ja katsomon penkkipinnat ovat kovaa säärasituksia kestävää Azobe-erikoispuuta, joka harmaantuu ajansaatossa kauniiksi pinnaksi.

Hilmantori kalajoki 3

Kuva (yllä): Myös toriparkin ja myymälöitä sisältävien aittarakennusten alue on päivitetty. Niiden reunalla ja edustalla jatkuu sama laatoitusilme kuin torialueella.


Suojeltu mänty

Hilmantorin kiintopiste on iso, suojeltu mänty, jonka korkeusasemaan torin kaikki toiminnot sovitettiin. Yli satavuotiaan männyn arvoa on korostettu myös valaistuksella.
– Vaihtelevaa maastoa hyödynnettiin sijoittamalla torin reunoille katsomorakenteita ja dyynin päältä laskeva hiekkajoki, dyynipuro torialueelle. Eri toiminnot ja maaston korkeuserot saatiin kurottua luontevaksi kokonaisuudeksi, ympäristösuunnittelija Pirkko Tanska kertoo.

Kolme Hilmantorilla käytettyä uutta kokoa tulevat nyt myös Ruduksen vakiotuotteiksi.

Myös istutukset noudattelevat ympäristön karuhkoa linjaa: mäntyjä, pihlajia, pysäköintialueen ja hotellin edustalle tuotiin myös kunttaa eli metsänpohjaa, jonka toimitti ja asensi Suomen Vihertekniikka Oy.

Isoilla betonilaatoilla rauhallinen ilme

Betonikiveykset on tehty isoilla betonilaatoilla.
– Neljää eri kokoa, suurin laatta on sivultaan noin 70-senttinen, seuraava sen puolikas, sitten pituussuunnassa kivet yksi kolmasosa ja kaksi kolmasosaa, Tanska kertoo.

Hilmantori kalajoki 2

Kuva (yllä): Hilmantorin betonilaatoitus on tehty neljän laatan tuoteperheellä. Siihen kuuluvat kolme uutta kokoa on nyt otettu Ruduksen vakiotuotantoon.


Isolla laattakoolla tuotiin laajalle alueelle rauhallinen, silmää miellyttävä kuviointi. Pieni kivikoko isolla alueella aiheuttaisi Tanskan mukaan herkästi pienen piperryksen tuomaa rauhattomuutta.
– Toimistopöydän ääressä voimme tietysti piirtää mitä kokoja vain, hän naurahtaa. – Soitto betonituotevalmistaja Rudukselle kuitenkin paljasti, että toivomaamme kuvioon tarvittavaa neljää laattakokoa ei ollut vakiotuotannossa. Ruduksella onneksi innostuttiin ja neuvottelujen jälkeen he hankkivat tarvittavat muotit.

Kolme Hilmantorilla käytettyä uutta kokoa tulevat nyt myös Ruduksen vakiotuotteiksi.
– Haluamiemme laattakokojen lisäksi saimme myös haluamamme värit, hiekanruskean ja mustan. Hiekanruskea vakioväri osoittautui laajana pintana hitusen punertavaksi. Se muistuttaa nyt väriltään enemmän märkää hiekkaa, joka on juuri tänne sopivaa, Tanska toteaa.

Betonilaattojen musta väri toistuu puolestaan myös alueen paikallavaletuissa tukimuureissa. Tukimuureja on yhteensä 11. Niistä osa on hyvin vaativia, kaareutuvia ja erikorkuisia taitorakenteita.

Elävyyttä ja tunnelmaa torille tuo myös valaistus, jota saadaan säädettyä pylväskohtaisella ohjauksella. Valaistuksella voidaan luoda pinnoille myös vaihtelevia kuvioita, vaikkapa lumihiutaleita.

Asennus koneellisesti

Hilmantorin betonikiveykset asensi Suomen Vihertekniikka Oy.
– Betonilaatoitusta teimme noin 5 500 neliötä ja normaalikokoista betonikiveystä parisataa neliötä, toimitusjohtaja Ville Savela kertoo.
– Lumen sulamista jouduttiin odottelemaan, asentamaan pääsimme toukokuussa. Vaihe 1:n valmistuminen juhannukseksi tarkoitti siten kovaa rutistusta, jotta halutut alueet saatiin lomasesongiksi käyttökuntoon. Parhaimmillaan töissä oli kahdeksan työntekijää. Juhannuksen jälkeen työt jatkuivat pienemmällä porukalla. Valmiiksi saimme kiveykset marraskuun lopussa.
– Totta kai laatan iso koko on asennuksellekin vaativaa. Jo isoimman laatan paino, 90 kiloa, tarkoittaa, ettei sitä voi liikutella käsin. Asennus on tehtävä koneellisesti. Vain neljästä laatasta pienintä voitiin asentaa myös käsityönä. Myös laattojen leikkaaminen haluttuun kuvioon vaati paljon työtä.
– Työn edetessä asennukseen luonnollisesti harjaantui ja työsaavutus parani. Laattavalikoima, neljä erikokoista laattaa osoittautui ladontakuvioiden toteutuksessa hyväksi valikoimaksi.

Asennusta haastavampaa olikin Savelan mukaan työskentely lomasesongin aikana.
– Hyvä kesä näkyi totta kai isona turistimääränä. Meidän oli katsottava tarkasti, missä koneet liikkuvat. Destian kavereilla oli iso työ hoitaa työmaan aitaukset sellaisiksi, että ihmiset ohjattiin turvallisille kulkureiteille eikä työmaan valmiiksi tehtyjä pohjia päässyt tallomaan.

Hilmantori, Kalajoen Hiekkasärkät

Hilmantori kalajoki 4
  • Toteutus: 2017 - 2018
  • Tilaaja: Kalajoen kaupunki
  • Suunnittelu: Destia Oy
  • Pääurakoitsija: Destia Oy
  • Betonikiviasennus: Suomen Vihertekniikka Oy
  • Ruduksen toimitus: betonilaatat 698x698x80 mm sekä uudet koot 689x465x80 mm, 698x348x80 mm ja 698x231x80 mm

Lisätietoja:

Rudus Oy
Betonituotteet, Maisematuotteet
Markkinointipäällikkö Iia Suikki
050 340 7478
iia.suikki@rudus.fi 

RudusPro

020 447 711 / vaihde
Rakennusmateriaalit