Koivusaareen ainutlaatuinen metroasema

Koivusaaren metroasema käynnistyi hallinnollisten ja teknisten syiden vuoksi yhtenä viimeisistä Länsimetron ykkösvaiheen asematyömaista. Liikennöinti alkaa metroradalla ensi syksynä eli aseman on oltava valmiina yhtä aikaa muiden kanssa. Töitä on siis tehty rivakasti.

Työmaan sijainti yli 30 metriä meren pinnan alapuolella ja tiukka aikataulu ovat olleet kovia haasteita. Projektinjohtourakoitsijana toimiva SRV Rakennus Oy on pitänyt langat niin hyvin käsissään, että metroasemalle myönnettiin Vuoden Työmaa 2015 -palkinto.

– Työmaan laajuus on 22 000 neliömetriä, mutta rakenteet ovat hyvin massiiviset. Lähes kaikkien rakenteiden suunnittelukäyttöikä on sata vuotta, mikä vaikutti muun muassa betonilaatuihin, työmaapäällikkö Reima Liikamaa toteaa.

Tieto kulkee tapaamisissa

Metroaseman työmaalla merivesi ja sen aiheuttama paine asettavat korkeat vaatimukset rakennusmateriaaleille. Se näkyy myös Ruduksen toimittamassa valmisbetonissa, jota työmaalle vietiin 16 000 kuutiota.

– Käytössä oli varmaankin kaikki mahdolliset rasitusluokat ja erikoisreseptit. Ruduksen edustajien kanssa pohdittiin yhdessäkin massan ominaisuuksia, kun työmaalla oli esimerkiksi tiheää raudoitusta tai poikkeuksellisen pitkiä pumppausmatkoja.

Liikamaan mukaan Ruduksen BetoPlus -ohjelman loggereiden avulla pystyy työmaalla seuramaan helposti betonin lujuuden- ja lämmönkehitystä.

– Enemmän kuitenkin arvostan sitä, kun Ruduksen betonilaborantti kävi työmaalla mittamassa massan laatua. Me saimme hänen mukanaan työmaalle paljon hyödyllistä tieto-taitoa.

– Muutenkin tapasimme runkovaiheessa Ruduksen edustajien kanssa työmaalla. Aina joku asia kiinnitti huomiota, vaikka kyseessä olisi ollut hyvinkin normaali työvaihe.

– Urakoitsijan ja materiaalintoimittajan keskinäinen yhteydenpito on tärkeää. Ei pidä toimia niin, että vain kilpailutetaan massa ja pumppaus ja sen jälkeen mennään omia teitämme.

Liikamaan mukaan yhteistyö Ruduksen kanssa toimi hyvin ja logistiikka sujui hankalissakin olosuhteissa.

– Näin mittavaan materiaalitoimitukseen liittyy aina asioita, jotka on syytä käydä yhdessä läpi. Kokonaisuutena Ruduksen valmisbetonin toimitus on ollut onnistunut suoritus.

Tavaroiden siirto tarkkaa

Reima Liikamaan mukaan Koivusaaren metroasema työmaa on pidetty talonrakentamisen kaltaisena.

– Tämä ei ole ollut märkää, pimeää ja ahdasta tunnelirakentamista. Esimerkiksi aseman laiturialueelle on louhittu 15 metriä korkea tunneli, jossa pumppukalusto voi toimia lähes kuin taivasalla.

Alas työmaalle vie vain yksi ajotunneli eli tavaraa viedään ja tuodaan samaa väylää pitkin.

– Täällä kuljetukset pitää rytmittää tarkasti, kun maanpäälisillä työmailla pääsee yleensä ajamaan ympyrää. Mitä pidemmälle työmaa etenee, sitä monimutkaisemmaksi ajoreitit tulevat.

Hissiyhteys alas työmaalle saadaan vasta helmikuussa. Siihen asti tavaroita siirrellään käsityönä.

– Siihen tarvitaan omaa ammattitaitoa, joka on jo melkein kadonnut. Tämä on sentään rakennustyömaa eikä mikään muuttoprojekti.

Koivusaaren työmaalla työskenteli parhaimmillaan 272 työntekijää, jotka edustavat 14 eri kansalaisuutta.

– Rakentamisen kansainvälistyminen on mielestäni voimavara. Jos aina toimitaan niin kuin ennenkin, tiputaan varmasti kehityksen kelkasta.

Koivusaaren metroasema

  • Projektinjohtourakoitsija SRV Rakennus Oy
  • Rudus toimittanut 16 000 m valmisbetonia sekä ratalinjan kaapelikanavat ja teräskaiteet
  • Sijainti meren alla, Lauttasaaren ja Koivusaaren välissä, Länsiväylän eteläpuolella
  • Palvelee sekä läntistä Lauttasaarta että Koivusaareen suunniteltua uutta, noin 4 000 asukkaan ja 2 000 työpaikan asuinaluetta
  • Koivusaaren puoleinen sisäänkäynti otetaan käyttöön myöhemmin
  • Matkustajia asemalla on päivittäin noin 8 000
  • Aseman suunnittelu arkkitehtitoimisto Helin & Co Oy

 

Lisätietoja

Rudus Oy, Myynti-insinööri Petri Kuutti, p. 040 022 7424, petri.kuutti@rudus.fi

http://www.rudus.fi/tuotteet/betoni