Tuotteet
Takaisin
Toimitukset
Takaisin: Aineisto
Tietosuoja
Takaisin: Aineisto
Aineisto
Takaisin

Ruduksen vähähiilisellä holvibetonilla ensimmäinen valu Suomessa

Ruduksen Nopea Vähähiilinen Holvibetonilla valutyöt ja valujen laatu eivät poikkea vastaavan lujuusluokan betonista. Tämä nähtiin elokuussa ensimmäistä kertaa Suomessa Skanskan työmaalla Kuopiossa.

Kuopion keskustan tuntumaan, Puijonkuppeen alueelle, valmistuu ulkoisesti tavanomainen vuokrakerrostalo. Se on kuitenkin erityinen, sillä rakentamiseen on käytetty ensimmäisen kerran Ruduksen Nopea Vähähiilinen Holvibetonia. Tuote on ainutlaatuinen Suomen markkinoilla.

Nopea Vähähiilinen Holvibetoni on Ruduksen projektipäällikkö Hassan Ahmedin taidonnäyte.

– Tavoitteena on ollut vähähiilinen betoni, joka käyttäytyy samalla tavalla kuin vastaavan lujuusluokan betoni, ja sitä voidaan valaa työmaalla helposti. Se ei myöskään kutistu enempää kuin vastaava normaali betoni, Ahmed sanoo.

Merkittävää on se, että tuotteen päästöt ovat 30 prosenttia pienemmät kuin tyypillisellä valmisbetonilla laattojen valussa.

Tuotekehitys tuottaa tulosta

Nopea Vähähiilinen Holvibetoni on syntynyt Ruduksen pitkäjänteisen tutkimustyön, laboratoriotestien ja laajojen kenttäkokeiden tuloksena.

– Olemme kehittäneet tuotteen puolessa vuodessa yhteistyössä laatuinsinööriemme ja asiakkaidemme kanssa. Näin toimimalla olemme saaneet laadukkaan tuloksen, johon asiakkaamme ovat tyytyväisiä, Ahmed kertoo.


Rudus-vähähiilinen-holvivalu_Kuopio-Skanska_17_950x500

Kuva: Nopea Vähähiilinen Holvibetonia valetaan samalla tavalla kuin vastaavan lujuusluokan betonia.


Jälkihoidon merkitystä Nopea Vähähiilinen Holvibetonille tutkittiin kenttäkokeina. Jälkihoidon taso vaikuttaa merkittävästi pinnan laatuun ja lujuuden kehittymiseen. Jälkihoitamaton vähähiilinen koelaatta halkeili voimakkaasti. Sen sijaan viikon aktiivinen jälkihoito esti halkeilun, takasi lujuuden kehityksen ja pinnan laatu oli priimaa. On muistettava, että jälkihoidon pituus määräytyy tapauskohtaisesti ja voi olla huomattavasti pidempi kuin kokeessa.

Koe osoitti betonin jälkikäsittelyn tärkeyden. Rakennetta ei saa päästää kuivumaan liian aikaisin vaan valu on jälkihoidettava välijälkihoitoaineilla ennen pinnoille pääsyä. Jälkihoitoa jatketaan peittämällä rakenne tiiviisti tai kastelemalla betonin pintaa.

Yhteistyötä rakentamisen päästöjen alentamiseksi

Ruduksen ja Skanskan yhteistyö vähäpäästöisen betonin kanssa alkoi, kun Skanska halusi Kuopion kohteen anturavaluihin Ruduksen vähähiilistä betonia.

– Meillä ja Skanskalla on samanlainen tavoite päästöjen vähentämiseksi rakentamisessa. Kun pidimme työmaan aloituskokousta, totesimme, että vähähiilisten anturavalujen lisäksi voimme käyttää holvivaluihin Nopea Vähähiilinen Holvibetonia. Skanska ilmoitti halukkuutensa olla kehittämässä tätä tuotetta kanssamme, Ruduksen tuotantopäällikkö Vesa Heikkinen sanoo.


Rudus-vähähiilinen-holvivalu_Kuopio-Skanska_30_950x500

Kuva: Skanskan Tuomas Rahunen (vas.) on tyytyväinen yhteistyöhön Ruduksen Hassan Ahmedin ja Vesa Heikkisen kanssa.


Nopea Vähähiilinen Holvibetoni poikkeaa vähähiilisestä anturabetonista siten, että sen lujuus kehittyy nopeammin kuin anturabetonin. 

– Kohteessa on kahdeksan päivän kerroskierros eli kun tänään valettiin, valetaan seuraava kerros kahdeksan päivän päästä. Lujuuden pitää kehittyä niin, että muotti voidaan purkaa parin kolmen päivän päästä alhaalta päin ja siirtää seuraavaan kerrokseen, Heikkinen kertoo.

Vaikka Nopea Vähähiilinen Holvibetoni on erikoistuote, sen hinta on vain kymmenisen prosenttia korkeampi kuin vastaavan lujuusluokan valmisbetonilla Suomessa.

A-Kruunulle rakennettavaan vuokrataloon tulee 52 asuntoa ja se valmistuu kesällä 2026. Asunnoista pienimmät ovat 29 neliömetrin yksiöitä ja suurimmat 81 neliömetrin kolmioita. A-Kruunu suosii kohteissaan vähähiilisiä runkoratkaisuja.

Lujuus ja lämpö kehittyivät mallikkaasti

Skanskan vanhempi työnjohtaja Tuomas Rahunen kertoo, että rakentamisen päästöjen vähentäminen on Skanskan dna:ssa. Siksi myös betonivalinoissa on jo pitkään etsitty vaihtoehtoja, joilla päästöjä voidaan vähentää. Ruduksen Nopea Vähähiilinen Holvibetoni tuli mukaan jo hankkeen tarjouslaskentavaiheessa, jolloin Skanska päätti pilotoida tuotetta.

Elokuun alkupuolella tehtiin ensimmäiset Nopea Vähähiilinen Holvibetonin valut. Rahunen oli tyytyväinen sekä työn sujumiseen että lopputulokseen.


Rudus-vähähiilinen-holvivalu_Kuopio-Skanska_43_950x500

Kuva: Nopea Vähähiilinen Holvibetonin lujuus kehittyy normaalisti ja valujälki on moitteeton.


– Valu oli meille perussuoritus, joka ei eronnut mitenkään tavallisen betonin valamisesta. Positiivinen yllätys oli se, miten hyvin betonin lujuus ja lämpö kehittyivät, kun seurasimme niitä loggereilla.

– Lujuus kehittyi normaalisti siitä huolimatta, että betonissa on vähemmän sementtiä, Rahunen kertoo.

Moitteeton lopputulos

– Pinta on laadukas, eikä siinä ole halkeamia. Kun muottia on purettu, on pinta hyvännäköinen myös altapäin. Tuloksena on laadukas välipohja, Rahunen sanoo.

Koska sekä laboratorio-, tehdas- ja kenttätestejä oli tehty riittävästi, ei ensimmäiseen valuun tarvittu tavallisuudesta poikkeavaa valmistautumista.

– Ennakkoon pohdimme, toimiiko uudenlainen betoni samalla tavalla kuin vastaava normaali betoni. Kun näimme betonin käyttäytymisen, olimme tyytyväisiä töiden sujumiseen.

– Valajat, työnjohto ja pumppari eivät huomanneet mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Tärkeintä oli toki se, että työn jälki oli hyvä, Heikkinen sanoo.


Rudus-vähähiilinen-holvivalu_Kuopio-Skanska_24_950x500

Kuva: Muottien purkamisen jälkeen on aika ihastella onnistunutta valujälkeä.


Yhteistyötä asiakkaan tavoitteiden eteen

Avoimuus ja mutkattomuus ovat leimanneet Rahusen mukaan Ruduksen ja Skanskan yhteistä taivalta. Molemmilla yrityksillä on tavoitteena edistää rakennusalan vastuullisuutta ja päästövähennyksiä.

– Meillä molemmilla on tahtotila auttaa asiakkaitamme kohti ympäristön kannalta kestävämpiä materiaalivalintoja, Rahunen sanoo.

Ruduksen eri asiantuntijoiden kanssa Rahunen on tehnyt tiivistä yhteistyötä.

– Kommunikaatio on toiminut tehtaan ja työmaan kanssa hyvin. Hyvää palvelua on myös se, että Rudus toimitti meille loggerit mittaaman betonin lujuuden ja lämmön kehitystä. Saimme raportit heti, kun seuranta päättyi. Ruduksen toiminta on ollut kokonaisuutena hyvin ammattimaista, Rahunen sanoo.

Jatkuvaa tuotekehitystä

Vähähiilisen betonin kehitystyö jatkuu. Seuraava virstanpylväs on vähähiilinen betoni, jonka tuotanto aiheuttaa 45 prosenttia vähemmän päästöjä kuin vastaava normaali betoni.

– Vähähiilisten betonien kehitystyössä olemme vasta alussa, Ahmed sanoo.


Kysy lisää projektista:

Laatu- ja kehitys:

Hassan Ahmed, projektipäällikkö
020 447 4242
hassan.ahmed( at )rudus.fi

Tuotanto:

Vesa Heikkinen, tuotantopäällikkö
020 447 5291
vesa.heikkinen( at )rudus.fi


Julkaisija: Rudus Pro
Julkaistu:11.09.2025

RudusPro

020 447 711 / vaihde
Rakennusmateriaalit

Jaa somessa